Mag een incassobureau een korte termijn geven in een herrinering?

Ik heb een schuld bij een incassobureau, waar ik een betalingsregeling mee heb getroffen: €200 p/m. Ik betaal al vanaf december 2012 elke maand netjes €200. Nu heb ik door een onverwachte uitgave niet kunnen betalen op 01 mei 2014. Vrijdag 9 mei krijg ik om 17.15 uur een brief binnen waarin staat dat ik vóór dinsdag 13 mei die €200 moet betalen, anders vervalt de regeling. Helaas kan ik pas op 24 mei betalen. Mogen zij zomaar een termijn van 4 dagen stellen? En kunnen zij dit direct beëindigen als ik op 13 mei niks betaal?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt aan het contract wat je hebt met het incassobureau, zij mogen dit doen als dat zo in het contract staat.
tinus1969
10 jaar geleden
Je hebt je niet aan de betalingsregeling gehouden, dus nu vervalt die. Dat is een veelvoorkomende regel, en het is echt ongelooflijk dom dat je op 1 mei niet hebt betaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tinus, alphaomega geeft aan dat ze dat niet heeft kunnen doen door een onverwachte uitgave. Wellicht dat ze er niets aan kan doen (zorgkosten, fornuis kapot, familielid overleden en deels moeten betalen), misschien kan je iets meelevender zijn of iets minder snel oordelen? Mocht alphaomega er toch wel iets aan kunnen doen (5 nieuwe outfits kopen die eigenlijk te duur zijn) ben ik het met je eens en had ze haar prioriteiten anders moeten stellen.
Maar laten we niet oordelen en gewoon haar vraag beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb je nu weinig meer aan, maar een volgende keer kun je beter direct als je merkt dat je niet kunt betalen het incassobureau bellen en je situatie uitleggen. Dan heb je kans dat ze begrip hebben en wat uitstel geven. Als je 'gewoon' niet betaalt (want dat is alles wat zij nu weten, ze kennen de omstandigheden immers niet) dan is de situatie inderdaad zo dat jij simpelweg je niet aan de afspraak houdt, en dan mogen ze zoiets inderdaad doen (afhankelijk van wat er precies is afgesproken destijds). Je zou in elk geval alsnog kunnen bellen om het uit te leggen; erger zal het daar niet mee worden in elk geval. En heb je nog eens zoiets bij de hand (wat ik overigens niet hoop voor je, maar vaak hebben mensen niet één schuld maar verschillende), wees dan meer pro-actief en zorg ervoor dat je contact opneemt met de schuldeiser als er eens iets is, dat is altijd beter dan niets laten horen en vervolgens niet op tijd betalen.
ronron1212
10 jaar geleden
@limawhiskey het incassobureau heeft ook niets te maken met de reden waarom je niet op tijd betaald. Dat had je maar even contact met ze moeten maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ronron1212, het gaat me er ook niet om of het incassobureau er iets mee te maken heeft. Die moet inderdaad gewoon hun betaling binnen krijgen. Maar het gaat me er wel om dat Tinus een beetje snel oordeelt.

Antwoorden (2)

Ja dat mag helaas. Jij hebt je niet aan de afspraak gehouden door niet te betalen. Jij hebt dus zelf de afspraak geschonden.
Uiteraard ben jij degene die hun geld schuldig is, en maken ze uit coulance een afspraak met jou tot een betalingsregeling.

Ik neem aan dat je niet gebeld hebt aan het einde van de vorige maand om aan te geven dat het niet zou lukken deze maand.
Het is belangrijk om in dit soort gevallen meteen contact op te nemen. Dus bel ze direct op om dit te bespreken. Wellicht willen ze toch nog meedenken omdat je al meer dan een jaar keurig je termijnen betaald.
Het betekent uiteraard wel dat je deze maand dan 400 euro moet betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is inderdaad toegestaan, zoals in de vorige reactie al is aangegeven. U heeft inderdaad de afspraak geschonden en dan mogen zij daar een gevolg aanhangen.
Daarentegen kennen we binnen het Nederlandse recht gelukkig de regeling van redelijkheid en billijkheid. Als vaststaat dat u het hele bedrag buiten uw schuld echt niet kunt betalen, dan moet men er genoegen mee nemen dat volledige vergoeding nog even kan duren.

Net als in de vorige reactie, adviseer ik u om zo snel mogelijk telefonisch contact met het incassobureau op te nemen. Ter aanvulling raadt ik u aan om de gemaakte afspraken schriftelijk aan het incassobureau te bevestigen (dit mag gewoon per e-mail). Vraag hen ook om aan te geven dat de inhoud van de bevestiging juist is.
Maak gerust uitgebreide aantekeningen tijdens het gesprek en noteer in ieder geval de datum en tijd van het gesprek en de naam of namen van uw gesprekspartner(s).