Carriereswitch: Is het mogelijk/raadzaam om als 27 jarige ingenieur een nieuwe opleiding te volgen voor arts? Is er toekomstperspectief?

Achtergrond: (steden)bouwkundige TU. Door recessie nu werkzaam in de civiele branch. Hier haal ik geen voldoening uit/werkveld interesseert me niet meer.
Door dieptepunt 3 jaar geleden ben ik verandert, vandaar dat ik nu mijn 'eigen weg in wil gaan'. Altijd heel veel interesse gehad in biologie en mensen en heb achteraf spijt gehad dat ik geen Geneeskunde ben gaan doen. Vandaar de carriereswitch... maar is het te laat? of zijn er andere wegen om uiteindelijk toch met geneeskunde/mensen in aanraking te komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Ik kan niet beoordelen of een tweede studie voor u nog mogelijk of zinnig is. Wel is er in de sector geneeskunde wat meer vraag dan in andere sectoren. En praktisch gesproken: is het voor u financieel mogelijk? U hebt al een studie gedaan. Als u zich voor het studiejaar 2013/2014 wilt inschrijven voor een bachelor met uw ingenieursdiploma, dan moet u rekenen op € 15.000 tot € 30.000 inschrijfkosten per jaar. Of dit bedrag te lenen is en of dit verstandig zou zijn?

Onns stemde de Tweede Kamer in met een aanpassing van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Die aanpassing houdt in dat hogescholen en universiteiten in de toekomst instellingscollegegeld mogen vragen als een student al eerder een diploma heeft behaald. Deze regeling wordt van kracht als studenten een tweede bachelor of een tweede master willen gaan volgen. Er zijn uitzonderingen waarbij het hogere collegegeld niet betaald hoeft te worden, maar daar hoort u helaas niet bij.

U zou een studie geneeskunde in het buitenland bijvoorbeeld België kunnen overwegen. Daar worden geen extra kosten voor een tweede studie gevraagd. Het collegegeld is lager dan in Nederland.
http://www.geneeskundeinbelgie.nl/master.html
fisbel
10 jaar geleden
Het is over het algemeen nooit te laat om van carrière te switchen, tenzij er bijvoorbeeld een maximum leeftijd is zoals bij bepaalde functies in het leger. Maar we hebben het over geneeskunde.
Ja, kunt alsnog geneeskunde gaan studeren als je dat echt wilt. Je zult dan gewoon moeten inloten of gebruik maken van de zij-instroom of decentrale selectie. Geneeskunde is geen makkelijke studie, je zult bijvoorbeeld geen tijd hebben voor een voltijdbaan. Daarnaast zul je ook geen studiefinanciering meer ontvangen. Het is dus van belang dat je een financieel plan opstelt voor tijdens je studie.
Maar voor je er aan begint, ga eens na of je echt geneeskunde wilt doen of dat misschien één van de andere aanverwante studies meer voor je is. Verdiep je in wat je ermee kunt worden en kijk of je misschien een keer een meeloopdag kunt volgen (zowel op de studie als in het echte werkveld). Het zou toch zonde zijn als je tijdens de studie er achterkomt dat het toch niet is dat je zoekt.

Toegevoegd na 5 uur:
Houdt er wel rekening mee dat sommige specialisaties een overschot hebben aan specialisten, dus dat het lastig is om in die tak werk te krijgen. Dus doe goed onderzoek naar hoe groot de kans is om werk te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij verschillende specialisaties, zoals bij voorbeeld kno is sprake van een overschot en zitten de specialisten werkloos thuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, dat heb ik zo te zien eruit gelaten.